Melodifestivalen

Dags för den stora schlagerhändelsen i europa då. Eurovisionsschlagerfinalen 2008. Och det blev ju en kakafoni av toner som vanligt. Vissa bra, de flesta mindre bra. Man undrar lite grann hur länderna tänker när de skickar sina bidrag. Eller frågan är om inte vi i Sverige kanske tar det på för stort allvar. De kvittar numera om det är en bra låt, för tävlingen handlar inte om musik längre. Den handlar om vem som gör bäst PR, vem som utmärker sig mest, lockar till flest skratt eller vad det nu kan vara. För att en låt ska belönas med höga poäng på grund av just själva låten i sig, så krävs det att den höjer sig långt över övriga. Annars tror jag att folk överlag röstar mest på den de kommer ihåg. Hur förklarar man annars att Spanien fick några poäng alls? En övervintrad Dr Bombay som inte kunde sjunga, hade en dålig låt, hade köpt sin plats i finalen och som dessutom tog till det äldsta knepet för röstfiske som finns. Lite halvnakna brudar i bakgrunden.

Varje år sitter man (jo jag kollar på det varje år... det är tradition) och blir irriterad över svågerpolitiken som genomsyrar röstningen. Och det är ju så det är, det går inte ändra på. Men vad som däremot var konstigt var den enda tolvpoängaren Sverige fick. Den kom från Malta. Av alla länder. Det var skumt. Det enda landet i medelhavseuropa som Perrelli INTE varit i på pr-turné. Typ. Men tack för det Malta.

25 bidrag var det, vissa var ju riktigt bra i år. De jag kommer ihåg är...

Serbien: Skönsång, stark och den bästa balladen för kvällen.

Ryssland: Vinnaren. Kommer ihåg dem mest för att de vann givetvis, och för konståkningsvärldsmästaren som snurrade runt på två kvadratmeter (imponerande), men jag minns faktiskt inte hur låten lät.

Frankrike: Hade nog fått min röst om jag röstat. Inte för skönsång, men för en udda och rolig låt, med ett skruvat framträdande. Även jag är ett offer för schlagerns utveckling från musiktävling till väck-uppmärksamhet-tävling. Och jag tyckte det var skitkul med den skäggiga kören och när sångaren släntrade in med en badboll under armen. Faktiskt.

Island: Som hämtat från Wallmans salonger. Det var show, fart och glädje. Ett energipiller.

Spanien: Har ju redan gått in på varför jag kommer ihåg den till synes överknarkade äldre mannen med plastperuk.

Norge: Ett skönt flow i hela låten, en låt som hade gått obemärkt förbi på P3 i bakgrunden på kontoret, men som i schlagerfinalen stack ut - funky på nåt sätt.

Lettland: Piraterna var skitkul i sammanhanget. Och hade de inte haft en så medryckande heja-ramse-låt så hade de varit patetiska - men nu var det kul och uppiggande.

Grekland:
En grym låt faktiskt. Som kommer gå hem på radiostationerna. Tror jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0